TOSKrekord under CLT, Kristiansand – Hovden 2018
TOSK stilte med 3 lag + 2 stk i ordinære puljer under Colorlinetour 2018. Ca 80 TOSK-ryttere «koste» seg oppover Setesdalen i nydelig vær og grei vind. Gruppo Nero satte solid TOSK-rekord med å kjøre inn på 5t. 17 minutt, knapt slått av rekordlaget Mivai. Koksgrått dundret inn på 6 timer blank, mens det røde laget kom inn som planlagt rundt 6 timer og 30(en)minutt. Her er rittrapportene fra de respektive lag.
CLT 2018 – Gruppo Nero
Etter over 8 mnd planlegging og ikkje minst trening, så var tiden kommer for at Nero skulle høste frukter av arbeidet. Gruppo Nero 2 mål for rittet:
– Beste klubblag – Check
– Under 5:15 – ☹
Ritt planen var delt inn i 4. Del 1 få alle med over de 2 bakkene i starten. Del 2 – alle mann bidrar i rulla. Del 3 – Opptelling og kontrollert kjøring opp Byklebakken og Del 4 – tømming inn mot Hovden.
Del 1 – Var litt bak plan tidsmessig, men satt hele laget med over bakkene.
Del 2 – I denne delen fikk Nero tilbakebetalt for å ha trent godt på rullekjøring. Det tok litt tid før rulla fikk stabilisert seg, men det var et fantastisk godt tråkk når satt. Laget kjørte her 150km med 43 km/t i snitt. Langepausen ble gjennomført på under 60 sek, noe som må i hvert fall være Tasta rekord i pissing og bunkring av proviant.
Del 3 – 180km kjentes da Nero nådde Byklebakken, og her begynte laget å tømme seg for ryttere. Likevel bestod Nero av 15 ryttere etter bakken. Dette var 3 mer enn planlagt.
Del 4 – Nå begynne Nero å bli trøtt. Rulla sitter ikke så godt som tidligere, men likevel mobiliseres det til innsats.
Bilde under viser NERO opp mot laget så kom på 3. plass.
Oppsummert så kan det kjøres litt hardere i Del 1, spesielt med tanke tidstapet i forhold til 5:15 målet. Del 2 ble gjennomført veldig bra. En stor fordel å sitte med 24 ryttere i så å si hele denne delen. Ut fra sammenligning mot andre lag så ble Del 3 gjennomført veldig bra, men mener det finnes rom for forbedring. Del 4 ble utført på en meget imponerende måte. Her var det flere ryttere som stod frem på en meget positiv måte.
Nero var 24 stk som startet og 15 som kom samlet til mål.
Ønsker spesielt å fremheve de 9 som gav alt for laget og måtte slippe rulla før Hovden.
Tosk Koks – CLT 2018 – Ritt Rapport
En spent og variert gruppe kokser skulle prøve noe helt nytt dette året. Tosk Rødt ble som de fleste har fått med seg, delt i to pga. for mange (!!!) påmeldte og ønsket fra noen om å sette listen noe høyere enn 06:30:00.
Mange timer på setet, er av mange lagt ned i vinter og vår-månedene og Lørdag 02.06 skulle all trening omsettes i praksis. Det var i forkant et relativt høyt testosteron nivå hvor ryktene gikk: Ville laget klare under 6 timer? Kapasitet og antall ryttere på laget tilsa det, Men «Our Capt» Roy manet de ivrigste av oss til måtehold og henviste til at dette er nytt, uprøvd samt spørreundersøkelsen i vinter.
Etter en flott busstur fra Stavanger på fredagen fikk vi alle, med litt kluss på hotellet (overbooket) , innlosjert oss og en god middag på Big Horn Steak house ble inntatt. Etterfølgende rittmøte ble gjennomført og all den nødvendige innformasjon ble repetert av Capt. Roy og Capt Truls. Støtteapparatet informerte om hva som gjaldt og hva som skulle respekteres.
Etter en natt hvor noen av oss, selv om vi var i seng, følte å ha vært på nattklubb, stod vi opp og fikk i oss en god frokost. Bagasje ble avlevert og vi gjorde oss klar til start. En litt nervøs gjeng ventet på klarsignal. Nå gjelder det.
Starten går rolig fra torget til offisiell start ved colorline terminalen, i motsetning til andre hadde vi ikke noe teknisk på dette strekket på ca. 1km
Starten går. Ut av Kristiansand i fin stil har Roy og Nils låst rulle nå i starten til vi er ute av byen, vi kommer opp i ca. planlagt marsj fart og etablerer rulle. Her fikk vi det første avviket til planen, hvor det ble full rulle inn mot høyekleiva første bakke. Hadde vi rett fart? her var det viktig å ikke få folk opp i rød sone. Vi klarte det nesten, kun en som var «noe» høyt og farten ble justert ned. Vi fikk alle i fin stil over og ned til Homestean hvor farten ble satt og rulle etablert inn i neste bakke, den siste før vi begynte på flatene mot evje og Valle. Farten ble satt og alle kom seg over. Første fase av CLT = Fullført! på en meget god måte og i henhold til plan.
«Flatene» på vei til Valle inneholdt nok for noen, litt mer opp og ned enn planen og disse suger krefter. Farten var til tider meget høy , men rulla satt utrolig bra og alle hang tilsynelatende godt med, Her er det bare å «gønne på» og det ble det gjort. Planen var å gjøre løpet mellom Sandrip og valle, det var her vi mått bygge overskudd på tid til å»ha noe å gå på» når Bykle bakken kom. Snittfarten økte jevnt og trutt. Vi var rett rundt skjema etter de to første bakkene, men bygde et solid forsprang på »flatene» snittfarten lå på det høyeste rundt 37,5 km/t.
Alle hang godt med da vi passerte Evje og turen langs byglandsfjorden startet, vi cruiset i 41/44 km/t og det meste så ut til å gå helt fantastisk. Men, noen begynte å kjenne farten. Vi hadde tidligere sagt at vi ikke kjørte med sekk, men noen ble etter ca 10 mil liggende her for å hente seg inn. Ikke lenge etter mistet vi den første. Og etter et par kilometer mistet vi en til pga. av spile brudd.
Overraskelsen var stor da vi rullet inn på depot og så at rødt lag nettopp hadde forlatt depot. Hva !!?? har vi tatt igjen rødt nå, allerede. Det ble etterfyll av drikke og mat, og tanken tømt.
Det bar det videre og «power to the pedal». Etablerte rulla etter 3 minutter sharp.
Vi følte det gikk godt, vi hadde frem til depot stopp tatt igjen mange lag. Og var gira. Vi lå foran skjema, solen skinte fra en skyfri himmel null teknisk ingen uhell og vi hadde los på på en god tid. Alt etter raceplan. Videre oppover dalen tok vi igjen flere lag og noen av passeringene var ikke helt fine og ute-stemme og finger språk ble brukt. Men vi kom oss forbi uten uhell av noe slag. Med et samlet lag.
Spørsmålet som ble stilt; hvor ble det av det røde laget. De må ha skrudd opp tempoet adskillige hakk siden vi ikke så snurten av de, bare nye og andre lag som vi passerte. Valle, der var det røde laget og det ble passert på en fin måte, men nå bar laget tydelige tegn på at dette hadde kostet krefter. Mellom brokke og valle hadde vi mistet en til og andre bar tydelig preg av varme, høy fart og mange kilometer.
Byklebakken, Noen kilometer før lå vi ann til slutt tid på ca.05:55:00, på toppen hadde vi tapt og lå an til en tid rundt 06:05:00, her tapte vi 10 minutter !! Bakken som egentlig begynner i valle pent og forsiktig ble angrepet moderat og her var det flere som måtte slippe, noe vi på forhånd var klar over at ville skje. En kjapp stopp i bakken med påfyll av vann og Cola. Nå var det bare « flatene» inn mot mål. Flere fikk mer enn nok inn mot hovden, noen slapp og noen bet seg fast i halen på feltet.
Slutttid : 06:00:04
Tusen takk til alle på koks som ga alt, + noen som ga over evne. Selv om det til tider ble kjeftet og ropt var det aldri vondt ment, men i kampens hete (bokstavelig talt) er det lett å bli revet med. Og når en ser hvor utrolig stor innsats den enkelte la ned og bidrog til det fantastiske resultatet det til slutt ble er det bare for oss i capt. Teamet og bøyes oss i ærbødighet. Det var en fantastisk reise hvor hver enkelt bidro til at laget klarte målet sitt og vel så det.
Dette var noe nytt vi ville prøve på om var mulig. Og hvilke svar vi fikk !!!!
Forhåpentlig vis har vi ikke skremt noen og håper å se alle sammen til start neste år!
TUSEN TAKK FOR GØTSEN OG INNSATSEN
Capt. Roy Øiamo R. Capt. Olav Lund Jensen og wannabe Per Øyvind Hinna
Race report CLT 2018 Rødt lag
For 3dje året på rad stilte TOSK med et Rødt lag på Kristiansand – Hovden. 21 «rødhuder» (er det lov å bruke dette begrepet i 2018?) stilte på startstreken kl. 06:36 godt understøttet av ungdommen i ledebilen, Siv Helen Sunde Erga og Cecilie Elise Olsen.
Målsettingen for rødt lag var den samme som foregående år; å holde planlagt fart gjennom rittet og komme i mål i underkant av 6t. 30min., og samtidig få flest mulig ryttere samlet til mål. Dvs at dersom laget holdt planlagt fart, og noen ikke kunne følge, måtte de fullføre resten av turen selv. MEN; fra Byklebakken og til Hovden de siste 25km skulle ingen bli frakjørt.
Rødt suste inn med 15 av 21 ryttere på 6t. 31min (6:30 på det offisielle Strava segmentet;). Årets rødhuder hadde drøyt 3 minutt lengre moving time enn 2017-laget som kom inn på 6:26. Rødt 2018-lag «ledet» på Rødt 2017-lag helt frem til depotstoppet, samme fart opp bakkene og litt raskere på flatene og nedover;) Årets ekstra depotstopp i Byklebakken, som tok 2,5 minutt, gjorde at laget kom drøye minuttet etter tidsmålet i mål. Bare så det er sagt; det ekstra depotstoppet trengte laget.
Som en kan se av tabellen på et av bildene, kjørte Rødt lag litt raskere bortover og nedover enn planlagt, og litt saktere oppover enn planlagt. Uansett nivå har mange erfart at dette er en god måte å gjennomføre Kristiansand – Hovden på . 8 mannsrulla fra start og opp de 2 tidlige langbakkene funket bra, men det var spesielt gjennomføringen av «hele laget i rulla» derfra (25km) og til depotstoppen (116km) som var turens sportslige høydepunkt. Og at laget et stykke etter depotstopp omorganiserte i fart og gikk tilbake til en mindre rulle og sekk, og dermed klarte å holde planlagt fart helt inn til stigningene startet rundt 170km. Snittfart på 36km/t i snitt over 155 km (fra 25km til 180km ish. ekskl. depotstopp) er respektabelt og spesielt når det skjer på en sikker måte uten uhell. Rødt bøyer seg likevel i hatten av farten Nero og koks klarer på det samme strekket; helt rått.
Også de Røde brant en del fyrstikker på den lange flaten, og i stigningene inn mot Bykle falt 4 ryttere av. Etter en litt for lang ekstra depotstopp på toppen av Byklebakken, hadde laget som helhet likevel litt for lite energi igjen derfra og inn til å mål til holde planlagt fart og dermed klare tidsmål. En rytter fikk «hammeren» 10km før mål og slapp (sufferscore på rett under 700), utover dette klarte Rødt å holde laget samlet fra Byklebakken og inn.
Dagens TOSK: Jon Magnus (Rødt) som ga fra seg et hjul til Frode (Koks), og brøt rittet pga dårlig mage, slik at Frode kunne kjøre med/for Nero til mål
For de som nå planlegger å bli med i 2019, kan det jo være greit å se forskjellen på Koksgrått og Rødt under årets ritt. Koks tok jevnt og trutt innpå etter å ha startet 21 minutt senere, se Strava Flyby grafen på et av bildene. Som Flyby viser kunne Koksgrått se Rødt kjøre ut fra depot, før Koks selv depotstoppet. Koksgrått kjørte 5 minutt raskere enn Rødt til toppen av de 2 første bakkene etter ca 27km, og ca 15-16 minutt raskere totalt sett til depotstopp etter 115km på Ose. Og 15 minutt raskere fra depot og til mål, der grafen viser «utslaget» av ekstra depotstopp for Rødt (Koks brukte bare noen sekunder på dette).
Forholdene under årets CLT var «greie» og logistikken funket stort sett som planlagt med et lite avvik for overbooket hotell. Men det løste seg jo greit med all den medbrakte reiseekspertisen vi har medbrakt i TOSK. Veldig fornøyd med bussene, buss- og lastebilsjåførene, sykkeltransporten og «after bike snopet» levert av Boreal Reiser. At ble noe lokal forurensning av vassdragene i Sirdalsheiene på hjemveien, med en mix av SiS og Carlsberg, er som det skal være.
Den sosiale biten er kanskje det viktigste når en sykler i og med TOSK. Det virker som at alle hadde gode opplevelser også på den sosiale arenaen, selv om opplegget ikke gir mye rom for annet enn reise, spise, sove, sykle Minglingen etter målgang, på tvers av alle lag, er det høy klasse over.
Sportslig kan en trygt si at 2018 rittet ble en stor suksess for alle lagene. Mye takket være et glimrende støtteapparat i ledebilene, Helge & Kim for Koks og Siv Helen og Cecilie for Rødt, samt Gro, Christian og Arne for Nero. Tusen takk nok en gang til disse for å ha håndtert den til tider meget hektiske turen oppover Setesdalen på perfekt vis.
At Nero dundret inn på 5:17 er helt rått, men også meget imponerende av Koksgrått å kjøre inn på 6t. blank (5:59 på det offisiell Strava segmentet, det er jo Strava som teller:).
Takk for nok en magisk opplevelse sammen med en haug med goe TOSKer.